Smärta.

När ångesten blir för hög och man inte längre kan kontrollera den är man i ett sjukt desperat läge. Eftersom läkarna inte skriver ut lugnande till mig så finns det inget annat jag kan göra än att ta till fysisk smärta. Det låter konstigt att man gör illa sig själv för att man mår dåligt, många tror att man vill ta livet av sig eller bara få uppmärksamhet. Men när man skär sig i benet och känner den svidande smärtan och ser blodet rinna, då blir man lugn, på samma sätt som om man skulle ta en lugnande tablett eller kanske t.om. mer lugn. Det värsta är konsikvenserna, för det första får man fula ärr som inte försvinner, för det andra känner man skuld efteråt och det leder till mer ångest och nedstämdhet. Allt blir en stor ond cirkel och det är svårt att sluta, det blir som ett slags missbruk. 

Men vad ska man göra om man inte klarar att hantera den psykiska smärtan. Psyk hjälper inte att prata med, dem gör oftast allt bara värre, det är konstigt hur dålig dom är på att hjälpa. När jag blir "frisk" ska jag göra allt för att hjälpa människor som lider psykiskt, vet dock inte hur än, men det kommer jag nog på. Just nu är det svårt, det ända jag kan göra är att dela med mig av mina egna erfarenheter och tankar. Psykvården i Sverige måste ändras, väldigt snart! Det sker allt för många självmord på unga tjejer och killar pga av att psyk inte lyssnar eller förstår, alla måste tas på allvar, trots ålder! 


Kommentera här: